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勝又 壮太郎

Katsumata Soutarou

経済学研究科 経営学系専攻,教授

katsumata econ.osaka-u.ac.jp

keyword ユーザーイノベーション,消費者行動論,マーケティング

学歴

  • 2008年04月 ~ 2011年03月,東京大学,大学院経済学研究科 博士課程
  • 2005年04月 ~ 2007年03月,東京大学,大学院経済学研究科 修士課程
  • 2001年04月 ~ 2005年03月,筑波大学,第三学群(現:理工学群),社会工学類

経歴

  • 2023年05月 ~ 継続中,大阪大学,大学院経済学研究科,教授
  • 2015年04月 ~ 2023年04月,大阪大学,大学院経済学研究科,准教授
  • 2021年08月 ~ 2022年08月,University of Maryland,Robert H. Smith School of Business,客員准教授
  • 2011年10月 ~ 2015年03月,長崎大学,経済学部,准教授
  • 2011年04月 ~ 2011年09月,長崎大学,経済学部,助教

研究内容・専門分野

  • 人文・社会,商学,マーケティング

論文

  • Keeping distance! How infectious disease threat lowers consumers' attitudes toward densely displayed products,Yanxi Yi,Wangshuai Wang,Sahar Karimi,Sotaro Katsumata,Lu (Monroe) Meng,Psychology & Marketing,2024年03月20日,研究論文(学術雑誌)
  • 消費者はどのように決済手段を選択するか?状況的要因と個人要因を用いた選択行動分析,中野暁,勝又壮太郎,山口真一,一小路武安,生稲史彦,マーケティング・サイエンス,Vol. 31,No. 1,p. 9-37,2024年03月,研究論文(学術雑誌)
  • Organizational inclusion and sustainable development: An empirical evidence from the context of Eastern culture,Yanqin Zeng,Sotaro Katsumata,Qingyu Zhang,Xi Li,Sustainable Development,2024年03月,研究論文(学術雑誌)
  • Brand competitiveness and resilience to exogenous shock: Usage of smartphone apps during the COVID-19 pandemic,Sotaro Katsumata,Akihiro Nishimoto,P.K. Kannan,Journal of Retailing and Consumer Services,Elsevier BV,Vol. 75,p. 103453-103453,2023年11月,研究論文(学術雑誌)
  • Embedded lead users in the organization and consumer lead users in the market,Chiharu Shimizu,Sotaro Katsumata,Annals of Business Administrative Science,Global Business Research Center,Vol. 22,No. 5,p. 75-89,2023年10月15日,研究論文(学術雑誌)
  • 組織内に埋め込まれた従業員リード・ユーザーと市場に存在する消費者リード・ユーザー,Chiharu Shimizu,Sotaro Katsumata,2023年09月13日
  • 消費者のメンタルアカウンティングにおける心理的所有感の価値拡大効果,西本章宏,勝又壮太郎,マーケティングジャーナル,Vol. 43,No. 1,p. 53-65,2023年06月30日,研究論文(学術雑誌)
  • 消費者思考モード尺度の作成,多田 伶,勝又 壮太郎,消費者行動研究,Vol. 29,No. 1-2,p. 1-26,2023年03月,研究論文(学術雑誌)
  • Sightseeing spot satisfaction of inbound tourists: comparative analysis of first-time visitors and repeat visitors in Japan,Yoo, B.,Katsumata, S.,International Journal of Tourism Cities,Emerald,Vol. 9,No. 1,2023年,研究論文(学術雑誌)
  • 覇権・成熟・成長期におけるコミュニケーション・プラットフォームの競争戦略,一小路 武安,勝又 壮太郎,中野 暁,山口 真一,生稲 史彦,組織科学,Vol. 55,No. 3,p. 34-48,2022年03月,研究論文(学術雑誌)
  • デザインをとりまく社会変容の定量分析:アイデンティティとイメージの観点から,多田 伶,金 勝鎮,勝又 壮太郎,組織科学,Vol. 55,No. 3,p. 21-33,2022年03月,研究論文(学術雑誌)
  • Changes in the use of mobile devices during the crisis: Immediate response to the COVID-19 pandemic,Katsumata, S.,Ichikohji, T.,Nakano, S.,Yamaguchi, S.,Ikuine, F.,Computers in Human Behavior Reports,Elsevier BV,Vol. 5,p. 100168-100168,2022年03月,研究論文(学術雑誌)
  • High-end luxury wine demand and income inequality,Donz{\'e}, P.-Y.,Katsumata, S.,International Journal of Wine Business Research,Emerald,Vol. 34,No. 1,p. 112-132,2022年02月02日,研究論文(学術雑誌)
  • National Culture and Culinary Exploration: Japan Evidence of Heterogenous Moderating Roles of Social Facilitation,Liu, B.,Wang, Y.,Katsumata, S.,Li, Y.,Gao, W.,Li, X.,Frontiers in Psychology,Frontiers Media SA,Vol. 12,2021年11月25日,研究論文(学術雑誌)
  • 急激な環境変化に対するイノベーションの源泉としての創発的消費者 ― COVID-19のアウトブレイクにおけるソーシャルメディアの利用動向分析 ―,西本 章宏,勝又 壮太郎,本橋 永至,マーケティングジャーナル,Vol. 40,No. 4,p. 44-57,2021年03月31日,研究論文(学術雑誌)
  • The effects of ad heuristic and systematic cues on consumer brand awareness and purchase intention: Investigating the bias effect of heuristic information processing,Tan, Y.,Geng, S.,Katsumata, S.,Xiong, X.,Journal of Retailing and Consumer Services,Vol. 63,2021年,研究論文(学術雑誌)
  • The effects of ad heuristic and systematic cues on consumer brand awareness and purchase intention: Investigating the bias effect of heuristic information processing,Tan, Y.,Geng, S.,Katsumata, S.,Xiong, X.,Journal of Retailing and Consumer Services,Vol. 63,2021年,研究論文(学術雑誌)
  • 市場制約による段階的な機能向上:スマートフォンの画面サイズはなぜ少しずつ大きくなったのか?,勝又 壮太郎,金 勝鎮,組織科学,特定非営利活動法人 組織学会,Vol. 54,No. 2,p. 62-76,2020年12月,研究論文(学術雑誌)
  • Autoencoder-Enabled Potential Buyer Identification and Purchase Intention Model of Vacation Homes,Li, F.,Katsumata, S.,Lee, C.-H.,Ye, Q.,Dahana, W.D.,Tu, R.,Li, X.,IEEE Access,Institute of Electrical and Electronics Engineers ({IEEE}),Vol. 8,p. 212383-212395,2020年11月,研究論文(学術雑誌)
  • Dynamic Impacts of Aspects of Appearance and Technology on Consumer Satisfaction: Empirical Evidence from the Smartphone Market,Seungjin Kim,Sotaro Katsumata,Atsushi Akiike,The Review of Socionetwork Strategies,Springer Science and Business Media {LLC},Vol. 14,No. 2,p. 205-225,2020年10月28日,研究論文(学術雑誌)
  • 評価付き自然言語データの定量分析: どのような消費者レビューが「参考になった」を集めるのか?,金勝鎮,多田伶,勝又壮太郎,行動計量学,日本行動計量学会,Vol. 47,No. 2,p. 99-109,2020年09月,研究論文(学術雑誌)
  • 消費者の知覚混乱度と購買後評価の関係性: 情報処理プロセスに注目した実証的検討,多田伶,勝又壮太郎,行動計量学,Vol. 47,No. 2,p. 111-121,2020年09月,研究論文(学術雑誌)
  • 消費者行動論のための無意識的思考研究の体系化,多田伶,勝又壮太郎,消費者行動研究,Vol. 26,No. 1-2,p. 23-48,2020年03月,研究論文(学術雑誌)
  • The impact of multidimensional country distances on consumption of specialty products: A case study of inbound tourists to Japan,Li, X.,Katsumata, S.,Journal of Vacation Marketing,{SAGE} Publications,Vol. 26,No. 1,p. 18-32,2020年01月,研究論文(学術雑誌)
  • The dilemma of design innovation,Atsushi Akiike,Tohru Yoshioka-Kobayashi,Sotaro Katsumata,Annals of Business Administrative Science,Global Business Research Center,Vol. 18,No. 6,p. 209-222,2019年12月15日,研究論文(学術雑誌)
  • 電子漫画作品の人気要因: 作者によるアイデンティティと読者によるイメージの距離,リュ ボスル,勝又 壮太郎,情報通信学会誌,Vol. 37,No. 2,p. 81-92,2019年10月,研究論文(学術雑誌)
  • ソーシャルメディアの影響を考慮したマスメディア広告の総合効果測定,勝又壮太郎,西本章宏,本橋永至,大阪大学経済学,Vol. 68,No. 3-4,p. 13-20,2019年03月,研究論文(大学,研究機関等紀要)
  • The impact of customer orientation on the quantity and quality of user-generated content: A multi-country case study of mobile applications,Bosul Yoo,Sotaro Katsumata,Takeyasu Ichikohji,Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics,Vol. 31,No. 2,p. 516-540,2019年01月,研究論文(学術雑誌)
  • Influence of individual characteristics on whether and how much consumers engage in showrooming behavior,Wirawan Dony Dahana,Hee Jae Shin,Sotaro Katsumata,Electronic Commerce Research,Vol. 18,No. 4,p. 665-692,2018年12月01日,研究論文(学術雑誌)
  • Joint Classification Model of Topic and Polarity: Finding Satisfaction and Dissatisfaction Factors from Airport Service Review,Kosuke Mizufune,Sotaro Katsumata,2018 IEEE International Conference on Data Mining Workshops (ICDMW),p. 856-863,2018年11月,研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • What was the Galapagos ke-tai?,Atsushi Akiike,Sotaro Katsumata,Annals of Business Administrative Science,Global Business Research Center,Vol. 17,No. 5,p. 227-240,2018年10月15日,研究論文(学術雑誌)
  • コンジョイントデザインを用いた消費者のWillingness to Pay測定方法の比較,西本章宏,勝又壮太郎,流通研究,Vol. 21,No. 3,p. 15-25,2018年10月,研究論文(学術雑誌)
  • メガマーケティングによる市場の断絶と創造:着メロから着うたへ,西本章宏,勝又 壮太郎,組織科学,Vol. 51,No. 3,p. 31-45,2018年03月,研究論文(学術雑誌)
  • The Contents-Based Website Classification for the Internet Advertising Planning: An Empirical Application of the Natural Language Analysis,Sotaro Katsumata,Eiji Motohashi,Akihiro Nishimoto,Eiji Toyosawa,The Review of Socionetwork Strategies,Springer Science and Business Media {LLC},Vol. 11,No. 2,p. 129-142,2017年12月27日,研究論文(学術雑誌)
  • How Team Organization of Design Patent Creators Affects Consumer Design Evaluation? An Empirical Analysis of Automobile Industry,Sotaro Katsumata,Atsushi Akiike,Tohru Yoshioka-Kobayashi,Proceedings in the 2017 Annual PDMA Research Forum,2017年11月,研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • Multiple information devices users in the era of digital convergence: The relationship between YouTubers and YouTube viewers,一小路武安,勝又 壮太郎,Annals of Business Administrative Science,特定非営利活動法人 グローバルビジネスリサーチセンター,Vol. 16,No. 5,p. 215-228,2017年10月,研究論文(学術雑誌)
  • スマートフォンゲーム市場の成熟化による製品普及過程の変化,勝又壮太郎,一小路武安,リュ ボスル,情報通信学会誌,情報通信学会,Vol. 35,No. 2,p. 33-43,2017年09月,研究論文(学術雑誌)
  • Segregation of digital game users: An empirical comparison of smartphones and gaming consoles,Sotaro Katsumata,Takeyasu, Ichikohji,Proceedings of the 14th ITS Asia-Pacific Conference,2017年06月,研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • A Multi-Country Comparison of User Innovation Behaviors on Smartphone Application,Bosul Yoo,Sotaro Katsumata,Takeyasu, Ichikohji,Proceedings of the 14th ITS Asia-Pacific Conference,2017年06月,研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • カテゴリーベース処理の選択行動モデルと市場戦略への示唆,勝又壮太郎,ウィラワン・ドニ・ダハナ,中島望,オペレーションズ・リサーチ,Vol. 62,No. 2,p. 92-100,2017年02月,研究論文(学術雑誌)
  • 市場創造と普及のダイナミクス,勝又壮太郎,西本章宏,組織学会大会論文集,特定非営利活動法人 組織学会,Vol. 5,No. 2,p. 1-9,2016年12月,研究論文(学術雑誌)
  • Characteristics of Dual Product Users,Atsushi AKIIKE,Sotaro KATSUMATA,Annals of Business Administrative Science,Global Business Research Center,Vol. 15,No. 3,p. 149-161,2016年06月15日,研究論文(学術雑誌)
  • 市場創造と成熟過程における社会的関心の推移:新聞記事から読み解く市場の変質,勝又壮太郎,西本章宏,消費者行動研究,Vol. 22,No. 1-2,p. 27-48,2016年03月,研究論文(学術雑誌)
  • The Relationship between Content Creation and Monetization by Consumers: Amateur Manga (Doujinshi) and Music in Japan,一小路武安,勝又壮太郎,Annals of Business Administrative Science,特定非営利活動法人 グローバルビジネスリサーチセンター,Vol. 15,No. 2,p. 89-103,2016年03月,研究論文(学術雑誌)
  • The reciprocal effects of country-of-origin on product evaluation: An empirical examination of four countries,Sotaro Katsumata,Junyi Song,Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics,Emerald Group Publishing Ltd.,Vol. 28,No. 1,p. 92-106,2016年01月11日,研究論文(学術雑誌)
  • 脱コモディティ化のためのカテゴリープライミング戦略:消費者の支払意向額に対するプライミング効果とその調整要因,西本章宏,勝又壮太郎,本橋永至,石丸小也香,高橋一樹,流通研究,日本商業学会,Vol. 18,No. 1,p. 29-54,2016年,研究論文(学術雑誌)
  • 消費者知識とデザインの新奇性の関係:電気自動車の外観イメージ事例から,秋池篤,勝又壮太郎,組織科学,特定非営利活動法人 組織学会,Vol. 49,No. 3,p. 47-59,2016年,研究論文(学術雑誌)
  • 新しい価値をもたらす消費者の発信行動:コンテンツ産業における消費、支援、伝達、創造活動とその関係性の定量分析,一小路武安,勝又壮太郎,組織科学,特定非営利活動法人 組織学会,Vol. 49,No. 3,p. 33-46,2016年,研究論文(学術雑誌)
  • Website Classification Using Latent Dirichlet Allocation and its Application for Internet Advertising,Sotaro Katsumata,Eiji Motohashi,Akihiro Nishimoto,Eiji Toyosawa,2016 IEEE 16TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON DATA MINING WORKSHOPS (ICDMW),IEEE,p. 538-544,2016年,研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • 計量書誌学アプローチによる イノベーション普及理論レビューと今後の展望,勝又 壮太郎,西本 章宏,ウィラワン・ドニ・ダハナ,飯野 純彦,井上 哲浩,マーケティング・サイエンス,日本マーケティング・サイエンス学会,Vol. 24,No. 1,p. 26-52,2016年,研究論文(学術雑誌)
  • 競争市場構造分析のための諸手法,勝又壮太郎,西本章宏,経営と経済,長崎大学経済学会,Vol. 95,No. 1月2日,p. 163-196,2015年09月,研究論文(大学,研究機関等紀要)
  • Should New Products in a New Category Look New? An Empirical Assessment of the Relationship between Design Newness and Category Maturity,秋池篤,勝又 壮太郎,Proceedings in the 2015 Annual PDMA Research Forum,2015年09月,研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • The Multidimensionality of Design Newness: An Empirical Survey of Product Appearance and Preference,秋池篤,勝又壮太郎,Proceedings in the 2014 Annual PDMA Research Forum,2014年09月,研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • The Relationship between Innovation and Consumption of Internet Users,一小路武安,勝又壮太郎,Annals of Business Administrative Science,Global Business Research Center,Vol. 13,No. 1,p. 17-29,2014年,研究論文(学術雑誌)
  • Individual-Level Store Visit Analysis Using a Spatial Segmentation Model,勝又 壮太郎,Behavoirmetrika,Vol. 41,No. 2,p. 169-194,2014年,研究論文(学術雑誌)
  • タレント属性のテレビ広告効果測定:タレントイメージと製品カテゴリーとの適合関係分析,勝又壮太郎,高橋一樹,本橋永至,石丸小也香,西本章宏,鈴木暁,河原達也,オペレーションズ・リサーチ,公益社団法人日本オペレーションズ・リサーチ学会,Vol. 59,No. 1,p. 42-51,2014年01月,研究論文(学術雑誌)
  • 戦略的提携ネットワークの形成要因:産業要因か、企業要因か、ネットワーク要因か,若林隆久,勝又壮太郎,組織科学,The Academic Association for Organizational Science,Vol. 47,No. 1,p. 69-79,2013年,研究論文(学術雑誌)
  • 代替案の絞り込み過程を組み込んだブランド選択行動分析,勝又壮太郎,阿部誠,オペレーションズ・リサーチ,公益社団法人日本オペレーションズ・リサーチ学会,Vol. 57,No. 2,p. 53-62,2012年02月,研究論文(学術雑誌)
  • デジタル化がもたらすコンテンツ業界全体の転換に関する、生産・流通・消費の一貫研究―消費者の生産活動におけるインターネットの役割,生稲史彦,勝又壮太郎,一小路武安,半澤誠司,和田剛明,電気通信普及財団研究調査報告書,Vol. 26,p. 66-76,2011年12月
  • 顧客関係管理の理論と実践,勝又 壮太郎,東京大学,2011年03月,学位論文(博士)
  • ファジーベースの製品カテゴライゼーション: カテゴリー不確実性におけるマルチプル・カテゴリー製品への適用可能性,西本章宏,勝又壮太郎,高橋一樹,石丸小也香,Vol. 17,No. 1,p. 85-110,2011年,研究論文(学術雑誌)
  • リードユーザーの再構成と生産する消費者の特性: 音楽産業を事例に,勝又壮太郎,一小路武安,消費者行動研究,Vol. 17,No. 1,p. 57-84,2011年,研究論文(学術雑誌)
  • ロイヤルティプログラム交換ネットワークにおける企業提携行動の意思決定要因,勝又壮太郎,若林隆久,マーケティング・サイエンス,日本マーケティング・サイエンス学会,Vol. 19,No. 1,p. 23-49,2011年,研究論文(学術雑誌)
  • 購買プロセスにおけるメディアの違いによる広告効果の比較―SCAPモデルの提案,板倉明宏,勝又壮太郎,森雅洋,日経広告研究所報,日経広告研究所,Vol. 258,No. 4,p. 10-17,2011年,研究論文(大学,研究機関等紀要)
  • A Comparison of Two Lead User Measures and an Exploration of their Nature,勝又 壮太郎,研究論文集−教育系・文系の九州地区国立大学間連携論文集−,Vol. 5,No. 2,2011年,研究論文(大学,研究機関等紀要)
  • 液晶パネル産業におけるメーカーとサプライヤとの関係―信頼の不足するカスタマイズ品取引―,中川功一,宋元旭,勝又壮太郎,赤門マネジメント・レビュー,特定非営利活動法人 グローバルビジネスリサーチセンター,Vol. 10,No. 7,p. 477-532,2011年,研究論文(学術雑誌)
  • デジタル化がもたらすコンテンツ業界全体の転換に関する、生産・流通・消費の一貫研究―音楽業界における消費者調査から,生稲史彦,勝又壮太郎,一小路武安,半澤誠司,和田剛明,野島美保,電気通信普及財団研究調査報告書,Vol. 25,p. 58-68,2010年10月
  • 需要要因分解モデルによる予測と多面的な顧客理解への活用,勝又壮太郎,糸久正人,オペレーションズ・リサーチ,公益社団法人日本オペレーションズ・リサーチ学会,Vol. 55,No. 2,p. 105-112,2010年02月,研究論文(学術雑誌)
  • CGM (消費者発信型メディア)上の発信量は製品カテゴリーとブランドでどう異なるか,勝又壮太郎,片平秀貴,マーケティング・ジャーナル,日本マーケティング協会,Vol. 118,No. 2,p. 18-30,2010年,研究論文(学術雑誌)
  • ウェブコンテンツ評価モデルの比較と活用: 滞在時間・ページビュー双方の観点から,勝又 壮太郎,マーケティング・サイエンス,日本マーケティング・サイエンス学会,Vol. 18,No. 1,p. 1-27,2010年,研究論文(学術雑誌)
  • 顧客嗜好の時間的変化を組み込んだ音楽CD選好モデルの構築とCRMへの応用,勝又壮太郎,阿部誠,マーケティング・サイエンス,日本マーケティング・サイエンス学会,Vol. 16,No. 1,p. 25-47,2009年,研究論文(学術雑誌)
  • Estimating Individual Preference in Music CD Market,勝又 壮太郎,Annals of Business Administrative Science,Global Business Research Center,Vol. 7,No. 1,p. 19-32,2008年,研究論文(学術雑誌)
  • 音楽CD購買における個人嗜好の推定,勝又 壮太郎,オペレーションズ・リサーチ,公益社団法人日本オペレーションズ・リサーチ学会,Vol. 52,No. 11,p. 725-731,2007年11月,研究論文(学術雑誌)

MISC

  • The Text-Score Allocation Model: Finding Latent Topics of Online Review Documents and Multi-Item Ratings,勝又壮太郎,金勝鎮,Discussion Papers In Economics And Business Graduate School of Economics, Osaka University,Vol. 20,No. 01,p. 0-0,2020年01月,機関テクニカルレポート,技術報告書,プレプリント等
  • 「達成」と「共有」~ゲームユーザーがもつ2つの志向性~,勝又壮太郎,一小路武安,ファミ通モバイルゲーム白書2017,p. 30-33,2016年11月,記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア)

著書

  • Rによるマーケティング・データ分析 : 基礎から応用まで,Dahana, Wirawan Dony,勝又, 壮太郎,新世社,サイエンス社(発売),ISBN:9784883843671,2023年03月
  • マーケティング,西本, 章宏,勝又, 壮太郎,日本評論社,ISBN:9784535806153,2022年12月
  • メガマーケティングによる市場創造戦略 : 携帯音楽配信サービスの誕生,西本, 章宏,勝又, 壮太郎,日本評論社,ISBN:9784535559448,2020年03月
  • 学術書,競争を味方につけるマーケティング:脱コモディティ化のための新発想,勝又壮太郎,西本章宏,有斐閣,ISBN:9784641164680,2016年02月
  • 学術書,コンテンツ産業における消費者の生産活動,勝又壮太郎,一小路武安,ミネルヴァ書房,ISBN:9784623066773,2013年10月

受賞

  • マーケティングジャーナル2023 / ベストペーパー賞,西本章宏,勝又壮太郎,日本マーケティング学会,2023年10月
  • 第38回 組織学会高宮賞(論文部門),勝又壮太郎,金勝鎮,組織学会,2022年06月
  • 研究奨励賞(青木幸弘賞),多田伶,勝又壮太郎,日本消費者行動研究学会,2020年10月
  • JIMSベストポスター賞,金勝鎮,勝又壮太郎,日本マーケティング・サイエンス学会,2019年12月
  • 優秀論文賞,西本章宏,勝又 壮太郎,日本商業学会,2019年06月
  • 情報通信学会論文賞 佳作,勝又壮太郎,一小路武安,リュ・ボスル,情報通信学会,2018年06月
  • 大阪大学賞,勝又 壮太郎,大阪大学,2017年11月
  • Outstanding Paper, 2017 Emerald Literati Network Awards for Excellence,Sotaro Katsumata,Junyi Song,Emerald Publishing Limited,2017年05月
  • 助成研究 準吉田秀雄賞(常勤研究者の部),勝又 壮太郎,西本章宏,公益財団法人吉田秀雄記念事業財団,2014年11月
  • 事例研究賞,勝又 壮太郎,阿部誠,日本オペレーションズ・リサーチ学会,2012年09月
  • 一般部門最優秀賞,勝又 壮太郎,阿部誠,経営科学系研究部会連合協議会主催 平成22年度データ解析コンペティション,2011年07月
  • 最優秀賞,本橋永至,勝又壮太郎,西本章宏,高橋一樹,石丸小也香,野村総合研究所 マーケティング分析コンテスト 2011,2011年
  • 優秀論文賞,西本章宏,勝又壮太郎,石丸小也香,日本消費者行動研究学会,2011年
  • 最優秀賞,勝又 壮太郎,桑島由芙,宣伝会議・野村総合研究所共催 マーケティング分析コンテスト 2008,2009年01月
  • 学生部門最優秀賞,勝又 壮太郎,経営科学系研究部会連合協議会 平成17年度データ解析コンペティション,2006年03月

報道

  • 「ネット活用に習熟」前提に コロナ後の消費市場,日本経済新聞社,2021年08月23日
  • 「売れない時代」打破できるか(下)購買データの過信は禁物 購入経緯や忠誠心 映さず,日本経済新聞社,2017年02月06日

委員歴

  • 学協会,組織学会,「組織科学」シニアエディター,2019年10月 ~ 継続中
  • 学協会,日本マーケティング・サイエンス学会,理事(庶務・研究担当),2019年07月 ~ 継続中
  • 学協会,日本マーケティング学会,ジャーナル編集委員,2019年04月 ~ 継続中
  • 学協会,日本消費者行動研究学会,幹事,2018年06月 ~ 継続中
  • 学協会,日本行動計量学会,和文誌編集委員,2015年05月 ~ 継続中
  • 学協会,日本マーケティング・サイエンス学会,研究委員,2015年10月 ~ 2019年06月