-
Exploring motivated engagement, perceived communication competencies and L2WTC in English learning in the Japanese EFL context.
Rieko Nishida
The 21st AILA World Congress. Malaysia. 2024年8月
-
Investigation of the inter-relationship between self-determination and demotivational factors for the Japanese junior high school students.
Rieko Nishida, Tomoki Takagi
The 21st AILA World Congress. Malaysia. 2024年8月
-
Engaging Japanese junior high school students in English learning: Perspectives from positive and negative emotions.
Rieko Nishida, Tomoko Yashima, Tomoki Takagi
Psychology of Language Learning (PLL5) 2024年5月
-
Engagement, positive and negative emotions in English learning in the Japanese context.
Rieko Nishida
The 13th Asian Conference on Psychology and the Behavioral Sciences.Tokyo. Online. 2023年3月
-
Investigation of inter-relations in social factors, engagement and motivation in English learning for Japanese junior high school students.
Rieko Nishida
The IAFOR International Conference on Education in Hawaii (IICE2023). Online. 2023年1月
-
Influence of motivation and possible selves on proficiency situated in CLIL for Japanese tertiary students.
Rieko Nishida
Psychology of Language Learning (PLL4). Sydney, Canada. 2022年6月
-
Enhancing Japanese students' motivation and language proficiency in CLIL in a longitudinal study.
Rieko Nishdia
56th RELC International Conference- Equitable and inclusive Langaueg Education: New Paradigms, Pathways, and Possibilities. Singapore. March 14th-16th. Virtual Conference 2022年3月15日
-
CLILと動機づけ:日本人英語学習者を対象として.
西田理恵子
オンライン特別講演 東京女子大学 2020年11月18日
-
大学英語学習者における言語運用能力と動機づけに関する縦断調査.
西田理恵子
全国英語教育学会.第45回青森研究大会.弘前大学. 2019年8月
-
Enhancement of Students’ Self-efficacy in Content and Language Learning in the Japanese EFL Context
西田理恵子
Language in Focus. Dubrovnik, Croatia. 2019年5月
-
Enhancement of Japanese university EFL learners' motivation and affect to explore their global perspectives in content and language learning.
西田理恵子
Educating the Global Citizen: International Perspectives on Foreign Language in Teaching in the Digital Age. University of Munch, Germany. 2019年3月
-
A longitudinal study of language proficiency and motivational changes for Japanese elementary and secondary school students in the Japanese EFL context.
西田理恵子
Hawaiian International Conference on Education 2019年1月
-
Content and Language Integration in the Language Classroom in the Japanese University EFL Context.
西田理恵子
Hawaiian International Conference on Education. 2019年1月
-
A three-year longitudinal study of proficiency, motivation, and affect in language learning in the Japanese EFL context.
西田理恵子
Applied Linguistic Association of Australia (ALAA). University of Wollongong. 2018年11月
-
The psychology of CLIL and EMI: A comparative study of Spain, Austria, Japan and U.S.A
R.Nishida, D.Lasagabaster, S.Mercer, A.Thompson
Psychology of Language Learning (PLL3). Tokyo. 2018年6月8日
-
The psychology of content and language learning in the Japanese EFL context.
Language in Focus, Freiburg, Germany 2018年3月25日
-
Influence of international posture on engagement and translanguaging in the classroom for Japanese university students in CLIL.
Rieko Nishida
Psychology of Language Learning (PLL6) 2026年5月
-
An Empirical Study of Motivation and Affective Variables among Chinese Elementary School Students in English Learning.
Yin, X., Nishida, R.
Psychology of Language Learning (PLL6) 2026年5月
-
エンゲージメントとテクノロジーの接点
西田理恵子, 廣森友人, 青山拓実, 天野修一
外国語教育学メディア学会シンポジウム 2025年11月23日
-
大学英語学習者を対象としたエンゲージメントと情意:CLILとテクノロジー.
西田理恵子
外国教育メディア学会. 2025年11月23日
-
中学校英語学習者におけるエンゲージメントと非エンゲージメント:正負の感情に基づいて.
西田理恵子
八島ゼミ発表会 2025年9月
-
Exploring university students’ engagement and motivation in CLIL vs. Non-CLIL: A preliminary study
Rieko Nishida, Tomoko Yashima
The 64th JACET International Convention 2025年8月
-
A comprehensive summary of Japanese junior high school students' engagement and positive and negative emotions.
Rieko Nishida
Psychology of Language Learning in Japan (PLLJ) 2025年3月8日
-
Psychology of Language Learning in Japan
Rieko Nishida, Takumi Aoyama, Sachiko Nakamura, Minako Antoku, Joseph Yamazaki
Psychology of Language Learning in Japan (PLLJ) 2025年3月8日
-
The Relationship Between Engagement and Burnout in the Native Language Context and English as a Foreign Language
Kristopher McEown, James Ellinger, Maya McEown, Rieko Nishida
The IAFOR International Conference on Education – Hawaii (IICE2025). Online. 2025年1月
-
The Relationship Between Trait Emotional Intelligence, Academic Stress, Burnout, and Perceived Self Competence in Learning English and Languages Other Than English
Maya McEown, Rieko Nishida, Kristopher McEown, James Ellinger
The IAFOR International Conference on Education – Hawaii (IICE2025) 2025年1月
-
エンゲージメントとテクノロジーの接点.
西田理恵子, 廣森友人, 青山拓実, 天野修一
外国教育メディア学会. 2025年11月23日
-
大学英語学習者におけるエンゲージメントと動機づけ:CLILの教育実践を通して
西田理恵子
動機づけ研究会 2024年9月
-
「学習者エンゲージメントにおける理論・研究・実践」
西田理恵子
動機づけ研究会 2024年9月
-
Trajectories and cross-lagged relations between engagement and international posture for Japanese university students in CLIL
Rieko Nishida
The 63rd JACET International Convention 2024年8月
-
Exploring Japanese junior high school students' engagement, L2 grit, enjoyment and L2 anxiety.
Rieko Nishida
Yashima T Seminer. Osaka University. 2024年3月
-
Exploring Students' Engagement, L2 Grit, Enjoyment and L2 Anxiety in CLIL in the Japanese Context.
Rieko Nishida
The 9th IAFOR International Conference on Education in Hawaii. Online. 2024年1月
-
Examining Japanese University students’ engagement, enjoyment and anxiety in English learning
Rieko Nishida
Motivation Sig. in Japan (動機づけ研究会) 2023年9月3日
-
中学生英語学習者におけるエンゲージメント、動機づけ、社会的要因に関する実証研究.
西田理恵子, 高木智記
外国語教育メディア学会関西支部 京都大学 2023年5月27日
-
Psychology of Language Learning in the Japanese EFL Context.科学研究費助成金基盤研究B企画シンポジウム.ZOOMにて実施.
西田理恵子, Stephen Ryan, 入江恵
科学研究費助成金Bシンポジウム企画 2022年3月5日
-
中学校英語学習者における動機づけと学習意欲減退要因に関する実証研究.
西田理恵子
全国英語教育学会第46回長野研究大会.オンライン 2021年8月7日
-
大学英語教育におけるCLIL:言語運用力と動機づけに焦点をあてて.
西田理恵子
八島ゼミ研究発表会(ZOOM).関西大学. 2020年2月
-
Soft-CLILを通した動機づけの縦断的変化.
西田理恵子
動機づけ研究会(関西).大阪大学言語文化研究科. 2019年11月
-
実践報告と発表の仕方
阿部始子, 湯川笑子, 西田理恵子, 酒井秀樹
ワークショップ.小学校英語教育学会.北海道科学大学. 2019年8月
-
大学英語教育における動機づけ研究と教育実践:内容と言語を融合して.
西田理恵子
島根大学. 2019年2月11日
-
時間軸を取り入れた動機づけの変化
西田理恵子
動機づけ研究会(関西).大阪大学言語文化研究科. 2018年9月
-
中学校段階における言語運用能力と情意面に関する実証研究.
西田理恵子
全国英語教育学会 京都研究大会. 龍谷大学 2018年8月25日
-
質問紙の作り方!小学校外国語活動における児童の動機づけと情意に焦点をあててワークショップ
西田理恵子
神戸市外国語大学.小学校英語教育学会 2018年8月
-
小学校から中学校にかけての縦断調査: 言語運用能力と情意面に焦点をおいて.
西田理恵子
小学校英語教育学会 長崎大学 2018年7月28日
-
Psychology of Language Learning in the Japanese EFL context.
西田理恵子, Stephen Ryan, 入江恵, マキュワン麻哉
科学研究費助成金Bシンポジウム企画.大阪大学言語文化研究科. 2018年3月
-
What motivates leaners in content-integrated courses? Measuring the psychology of CLIL and EMI.
Q.Oga-Baldwin, Rieko Nishida
The Applied Linguistics Association of New Zealand 2017年11月
-
縦断的調査における動機づけと情意に関する教育的介入:研究デザインと方法論.
西田理恵子
応用言語学研究論.特別企画.大阪大学. 2017年10月
-
日本人英語学習者における動機づけと情意に関する縦断的変化に関する実証研究.
西田理恵子, 阿川敏恵, 小島直子, 廣森友人
第55回外国語教育メディア学会.全国大会.企画シンポジウム.名古屋学院大学. 2017年8月5日
-
中学校段階における学習者動機と言語能力に関する実証研究:2年間の縦断調査.
西田理恵子
全国英語教育学会 第43回島根研究大会. 全国大会.島根大学. 2017年8月
-
縦断調査における動機付けの変化の傾向:マクロとミクロな視点から
西田理恵子
動機づけ研究会.大阪大学大学院言語文化研究科. 2017年3月
-
質問紙の作り方!小学校英語活動における研究方法と統計分析ワークショップ
西田理恵子
小学校英語教育学会研究推進委員会主催.亜細亜大学.東京. 2016年11月
-
A year-long study of motivational dynamics for Japanese secondary school students in language learning.
Rieko Nishida
Euro SLA, Finland. 2016年8月26日
-
Influence of learner beliefs and gender on the motivating power of future L2 selves.
T.Yashima, R. Nishida
Psychology of Language Learning (PLL2). Finland. 2016年8月22日
-
Motivational dynamics in language learning
Rieko Nishida
動機付け理論研究会.大阪大学大学院言語文化研究科. 2016年6月
-
中学校1年生を対象としたリスニング能力、動機づけ、情意に関する縦断調査
西田理恵子
動機づけ研究会(関東)早稲田大学. 2016年6月
-
小学校外国語活動におけるプロジェクト型授業の試み〜アクティブラーニングと内容重視型の授業実践〜
西田理恵子
愛知大学名古屋キャンパス. 2016年5月
-
3年間の言語・動機・情意に関する変化:小学5年生から中学1年生にかけて.
西田理恵子
T.Yashima Workshop. 関西大学. 2016年3月
-
公立中学校2年生を対象とした言語運用能力と学習意欲:学習意欲減退と学習意欲再燃に焦点を置いて
西田理恵子
動機付け研究会.大阪大学大学院言語文化研究科. 2016年3月
-
小学校外国語活動におけるプロジェクト型授業:理論と実践を通して.
西田理恵子
シンポジウム.言語教育エキスポ.早稲田大学. 2016年3月
-
A longitudinal study of listening and affect for young Japanese EFL learners.
Rieko Nishida
Hawaiian International Conference on Education. Waikiki, Hawaii. 2016年1月5日
-
Willingness to communicate and L2 ideal self in gender comparisons. the use of multiple group structual equation modeling in the Japanese EFL context. Paper presentation.
Rieko Nishida
The 13th Asia TEFL International Conference 2015年11月5日
-
大学英語学習者における言語運用能力、学習者動機、情意に関する研究:個人差の傾向.
西田理恵子
The JACET 54th International Convention. 鹿児島大学. 2015年8月30日
-
グローバル人材育成を目指した大学英語教育:研究と教育を融合して.
西田理恵子, 竹蓋順子, 今尾康裕, 岡田悠佑
外国語教育メディア学会 2015年8月6日
-
グローバル人材育成を目指した大学英語教育.
西田理恵子, 竹蓋順子氏, 今尾康裕, 岡田悠佑氏, と共同
大阪大学大学院言語文化研究科主催.教員のための英語リフレッシュ講座.シンポジウム企画. 2015年8月
-
小学校から中学校段階にかけての言語運用能力・動機付け・情意の変化に関する縦断調査.
西田理恵子
全国英語教育学会.熊本学園大学. 2015年8月
-
A Cross-sectional study of foreign language anxiety for Chinese elementary school students.
Ryo, I, Nishida, R
JAFAE, 中京大学 2015年7月11日
-
効果的な国際学会発表の在り方:応用言語学研究を事例として.
西田理恵子
FD研修.大阪大学大学院法学研究科・司法高等研究科 2015年7月
-
日本人英語学習者における言語・文化・情意:英語検定試験を用いて
西田理恵子
公益財団法人英語検定協会 2015年6月12日
-
Applying complex dynamic systems principles. to empirical research on L2 motivation.
西田理恵子
動機づけ研究会.大阪大学言語文化研究科. 2015年6月
-
A longitudinal analysis of listening abilities, motivation and affect among secondary school students in the Japanese EFL context.
Rieko Nishida
Hankoku University of Foreign Studies, Seoul, Korea 2015年5月16日
-
小学校外国語活動における児童の動機付けと情意:研究と実践の視点から.
林日出男, 廣森友人, 西田理恵子
「外国語教育における動機づけ研究の最前線」全国英語教育学会・小学校英語教育学会、熊本学園大学. 2015年3月14日
-
大阪大学学部生の英語学習時における動機付けと情意要因に関する実証研究.
西田理恵子
大阪大学執行部による言語文化研究科訪問. 大阪大学大学院言語文化研究科.招待講義 2015年2月
-
大学英語学習者における学習者動機と志向性:性差の視点から
西田理恵子
八島ゼミ研究発表会.関西大学. 2015年2月
-
L3学習者における動機付けと情意要因に関する縦断調査:iPad を用いたアクティブラーニングを教育的介入として
岩居弘樹, 西田理恵子
LET関西支部.同志社女子大学. 2014年10月
-
A two-year longitudinal study of listening abilities and psychological factors among children learning English in the Japanese EFL context.
Rieko NIshida
The British Association for Applied Linguistics (BAAL). University of Warick. 2014年9月
-
Overviews of motivation, communicative/ traditional anguage learning orientation, and linguistic abilities among Japanese university EFL learners.
Rieko Nishida, Tomoko Yashima
The International Association of Applied Linguistics (AILA). Brisbane, Australia. 2014年8月
-
小学校外国語活動における児童の心理的要因とコミュニケーションへの積極性を促す活動
武田亨子, 西田理恵子
小学校英語教育学会 2014年7月
-
小学校外国語活動における児童の聴覚能力と情意要因に関する長期的効果と検証
西田理恵子
小学校英語教育学会.横浜大会. 2014年7月
-
Visualization of future possible L2 selves with the integration of Task-based design courses with the use of Technology Entertainment Design. Paper Presentation.
Rieko Nishida
TBL in Asia, 2014. The 2014 Task Based Learning and Teaching in Asia 2014年5月
-
A longitudinal analysis of individual differences in linguistic abilities and psychological factors among Japanese elementary school EFL learners. Hawaiian International Conference on Education.
Rieko Nishida
T. Yashima Workshop. Paper Presentation. Kansai University. 2014年3月
-
A longitudinal analysis of individual differences in linguistic abilities and psychological factors among Japanese elementary school EFL learners
Rieko Nishida
Hawaiian International Conference on Education. Waikiki, Hawaii. 2014年1月
-
A longitudinal analysis of fifth and sixth graders of psychological factors and listening abilities among Japanese elementary school EFL learners
Rieko Nishida
The British Association for Applied Linguistics (BAAL), Hariot-Watt University, Edinburgh, Scotland. 2013年9月
-
小学校外国語活動における動機づけと情意要因に関する研究と実践:実証研究の蓄積と今後の展望
西田理恵子, 安達理恵, カレイラ松崎順子
外国語教育メディア学会. 第53回全国研究大会.文京学院大学. 2013年8月
-
小学校外国語活動における児童の動機づけと情意要因の縦断的変化:クラス要因を視野に入れて
西田理恵子
The JACET 52nd International Convention 京都大学 2013年8月
-
小学校外国語活動における文字指導のあり方ー大阪府豊能町の取り組みを踏まえてー.
神田美穂, 西田理恵子
第13回小学校英語教育学会.沖縄大会. 琉球大学 2013年7月
-
縦断的調査方法を用いた小学児童の動機づけ、情意要因、リスニングに関する実証研究.
西田理恵子
第13回小学校英語教育学会.沖縄大会. 琉球大学 2013年7月
-
A longitudinal study of intrinsic and extrinsic motivation, L2 ideal selves, international posture, Can-do among Japanese University EFL learners
Rieko Nishida
American Associations of Applied Linguistics (AAAL), Dallas, Texas. 2013年3月
-
大学英語学習者における自己決定理論を用いた動機づけとL2理想自己・L2義務自己に関する実証研究.
西田理恵子
JACET The 51st International Convention, 2012年8月
-
L2理想自己、国際的志向性、内発的動機づけ、コミュニケーションへの積極性に関する大学英語学習者を対象とした実証研究
西田理恵子
外国語教育メディア学会(LET)第52回全国研究大会.甲南大学. 2012年8月
-
Motivating Japanese University EFL Learners in the Language Classroom Using Task-based Approach.
Rieko Nishida
TBL in Asia 2012. The JALT Task-based Learning Special Interest Group 2012年5月
-
Project-based teaching practice in the Japanese elementary school EFL learners.
Rieko Nishida
International Association of Teachers of English as a Foreign Langauge (IATEFL),Glasgow, Scotland. 2012年3月
-
小学校外国語活動における児童の動機づけと情意要因に関する実証研究:言語専門家の招聘頻度に関して
西田理恵子
外国語教育メディア学会 名古屋学院大学 2011年8月
-
A Longitudinal Study of Motivation, Interest, CANDO and Willingness to Communicate in Foreign Language Activities among Japanese Fifth-Grade Students
Rieko Nishida
International Associations of Applied Linguistics (AILA), World Congress 2011, Beijing, China 2011年8月
-
小学児童における動機付けと情意要因に関する縦断的調査.
西田理恵子
外国語教育学メディア学会 関西支部 第2回メソドロジー研究会. 2011年
-
小学校外国語活動における教員のOn-site training: 社会文化論を用いて.
西田理恵子(1)八島智子 (2)
全国英語教育学会 第36回大阪研究大会.関西大学. 2010年8月
-
Classroom Interactions of teachers and elementary school pupils through a musical project: an analysis from a socio-cultural perspective.
Rieko Nishida, Tomoko Yashima
Annual Conference of American Association of Applied Linguistics (AAAL) 2010年3月
-
プロジェクト型授業による英語学習動機の変化:実践と研究の融合をめざして.
八島智子, 廣森友人, 西田理恵子, 前川洋子
外国語教育メディア学会 (LET)第49回全国研究大会.流通科学大学. 2009年8月
-
内容重視のアプローチ:地球博の試み.
西田理恵子
第9回小学校英語教育学会.福島大会.ビックパレット福島. 2009年8月
-
An Investigation of Factors Concerning Willingness to Communicate and Interests in Foreign Countries among YoungLearners.
西田理恵子, 八島智子
外国語教育メディア学会 (LET) 第49回全国研究大会 流通科学大学 2009年8月
-
The enhancement of intrinsic motivationand willingness to communicate through a musical project in young JapaneseEFL learners.
Rieko Nishida, Tomoko Yashima
Annual Conference of American Association of Applied Linguistics(AAAL), Denver, Colorado 2009年3月
-
小学校英語活動における児童の情意的要因:コンテントベースの授業実践
西田理恵子
第8回小学校英語教育学会.東京大会.東京学芸大学. 2008年7月
-
小学校英語活動における児童の心理:情意的側面の調査を通して
西田理恵子
外国語教育メディア学会関西支部2007年度秋季研究大会.摂南大学. 2007年10月
-
学習者の心理と効果的な動機ストラテジーを考慮した指導案の見直し:小学校英語活動における実践からの考察
西田理恵子
日本児童英語教育学会.第27回秋季研究大会.大阪成蹊大学. 2007年10月
-
A longitudinal study examining the motivational fluctuations of Japanese junior high school students over time, utilizing the Motigraph.
Nishida, R., Tsunazawa, E., Takagi, T.
Psychology of Language Learning (PLL6) 2026年5月
-
Examining Motivation-related Variables Before and During the COVID-19 Pandemic in the Japanese Context'
Rieko Nishida
The Asian Conference on Education (ACE2025) 2025年11月23日
-
Influence of International Posture on Motivation and Engagement for Japanese Junior High School Students.
Rieko Nishida
The Barcelona Conference on Arts, Media & Culture (BAMC2025). Online. 2025年9月30日
-
Investigations of engagement and positive and negative emotions in L2/L3 for Japanese university students
Rieko Nishida, Maya McEown, Kristopher McEown, James Ellinger
The Asian Conference on Psychology and the Behavioural Sciences (ACP2025). Online. 2025年3月24日
-
Exploring motivation, psychological needs, engagement and affective factors in CLIL in the Japanese context
Rieko Nishida
Featured Speaker, Research Institute for Learner Autonomy Education (RILAE) 2024年11月29日
-
Psychology of language learning in the Japanese EFL context.
西田理恵子, Stephen Ryan, 入江恵, マキュワン麻哉
科学研究費助成金Bシンポジウム企画 2019年3月
-
動機づけ研究における縦断データを用いて.
西田理恵子, 阿川敏江, 小島直子
動機づけ研究会. 大阪大学言語文化研究科. 2017年7月
-
小学校外国語活動における児童の情意を測定するために:質問紙の作り方.ワークショップ.
西田理恵子
小学校英語教育学会.研究推進委員会主催.立命館大学. 2016年1月
-
Self-regulation: the evolution of the L2 ideal self: a complex dynamic systems approach to the L2 motivational self system.
西田理恵子
動機付け研究会. 大阪大学言語文化研究科. 2015年9月
-
A longitudinal analysis of individual differences in listening, motivation and willingness to communicate among Japanese elementary school EFL learners.
Rieko Nishida
T.Yashima Workshop 2014年2月