顔写真

顔写真

エンクトゥル アリウナ
ENKHTUR ARIUNAA
エンクトゥル アリウナ
ENKHTUR ARIUNAA
国際機構 グローバル・アドミッションズ・サポートオフィス,准教授
enkhtur.ariunaa.cgin osaka-u.ac.jp

keyword アカデミック・モビリティ,影響調査、評価,バーチャル学生交流,高等教育の国際化,国際教育

経歴 5

  1. 2025年4月 ~ 継続中
    大阪大学 国際機構

  2. 2020年4月1日 ~ 2025年4月
    大阪大学 グローバルイニシアティブ・センター グローバルイニシアティブ機構 特任助教(常勤)

  3. 2019年4月1日 ~ 2020年3月31日
    大阪大学 グローバルイニシアティブ・センター グローバルイニシアティブ・センター 特任研究員

  4. 2006年 ~ 2015年
    教育アドバイジング&リソースセンター(EducationUSAモンゴル)

  5. 2012年 ~ 2013年
    シラキュース大学(米国)

学歴 3

  1. 大阪大学大学院 人間科学研究科

    2016年4月 ~ 2019年3月

  2. 名古屋大学 大学院国際開発研究科

    2015年9月 ~ 2016年3月

  3. シラキュース大学 教育学研究科 高等教育

    2011年8月 ~ 2013年5月

委員歴 4

  1. Global Higher Education Journal Assistant Editor 学協会

    2025年2月 ~ 継続中

  2. Journal of Comparative and International Higher Education (JCIHE) 編集委員

    2025年1月 ~ 継続中

  3. Comparative and International Education Society (CIES) Study Abroad and International Students (SAIS) SIG Leadership Committee 学協会

    2017年6月 ~ 継続中

  4. Comparative and International Education Society New Scholars Committee 学協会

    2017年4月 ~ 2018年3月

所属学会 3

  1. Japanese Comparative Education Society

  2. British Association for International and Comparative Education

  3. Comparative and International Education Society (CIES)

研究内容・専門分野 1

  1. 人文・社会 / 高等教育学 /

受賞 3

  1. 大阪大学賞(大学運営部門)

    李明、エンクトゥル・アリウナ, 張希西, 浮田真季, 中山由紀, 辻敏彦, 秋山徹雄, 森野慎也, 秋永真由, 秋山留美 大阪大学 2022年11月

  2. 大阪大学賞(教育貢献部門)

    エンクトゥル アリウナ, 張希西 大阪大学 2021年11月

  3. Fulbright Foreign Students Scholarship (2011-2013)

    IIE 2011年

論文 29

  1. Bringing knowledge home: Agency and organizational climate in returnees’ contributions to Mongolian higher education

    Ariunaa Enkhtur, Oyundelger Enkhtur, Narantogtokh Davaajav, Sainbayar Gundsambuu

    International Journal of Educational Research Vol. 133 2025年7月 研究論文(学術雑誌)

  2. Examining students' perspectives of their experiences in virtual student exchange programmes in Japan1

    Ariunaa Enkhtur, Ming Li

    2025年5月7日

  3. Potential Societal Biases of ChatGPT in Higher Education: A Scoping Review

    Ming Li, Ariunaa Enkhtur, Beverley Anne Yamamoto, Fei Cheng, Lilan Chen

    Open Praxis 2025年4月15日 研究論文(学術雑誌)

    出版者・発行元:arXiv
  4. SDGs達成に向けた多様なステークホルダーへの啓発と意識改革 : 映像メディアを活用したESD実践報告

    李 燕, エンクトゥル アリウナ, 張 希西, 石川 真由美

    Vol. 13 p. 23-36 2025年3月

  5. Impact of the Covid Pandemic on Asian Graduate Students in Japan: Lessons learned and future recommendations for student support

    Ming Li, Ariunaa Enkhtur

    Higher Education Forum Vol. 22 p. 125-146 2025年3月 研究論文(学術雑誌)

  6. Weaving journeys of social change and impact: Ford Foundation International Fellowships Program

    Anne C. Campbell, Ariunaa Enkhtur

    Compare: A Journal of Comparative and International Education p. 1-3 2025年2月14日 研究論文(学術雑誌)

    出版者・発行元:Informa UK Limited
  7. Using Social Space Perspective to Explore SDGs Curricula Localisation: Case Study at Two Japanese National and Private Universities

    Ariunaa Enkhtur, Mahboubeh Rakhshandehroo

    Higher Education Quarterly 2025年1月 研究論文(学術雑誌)

  8. Novel Online Pedagogical Tool: Integration of Collaborative Online International Learning in CLIL

    Ariunaa Enkhtur

    Current Trends in Global Education: Bridging K-12 and Higher Education for an Interconnected World 2024年10月

  9. Internationalized Students: Examining Students’ Experiences in Virtual Study Abroad Programs in Japan

    Ariunaa Enkhtur, Ming Li

    IAFOR Journal of Education Vol. 12 No. 2 p. 83-105 2024年8月30日 研究論文(学術雑誌)

    出版者・発行元:The International Academic Forum (IAFOR)
  10. Exploring Generative AI Policies in Higher Education: A Comparative Perspective from China, Japan, Mongolia, and the USA

    Qin Xie, Ming Li, Ariunaa Enkhtur

    World Voices Nexus: The WCCES Chronicle Vol. 8 No. 2 2024年6月

  11. Ethical Implications of ChatGPT in Higher Education: A Scoping Review

    Li, M., Enkhtur, A., Cheng, F., Yamamoto, B.A.

    Journal of Interdisciplinary Studies in Education Vol. 13 No. 1 2024年4月 研究論文(学術雑誌)

    出版者・発行元:arXiv
  12. Exploring an Effective International Higher Education Partnership Model Through Virtual Student Mobility Programs: A Case Study

    Enkhtur, A., Zhang, X., Li, M., Chen, L.

    ECNU Review of Education 2024年2月28日 研究論文(学術雑誌)

  13. ICTによる新たな教育実践 : 大阪大学SDGs国際学生交流プログラムの開発

    明 李, アリウナ エンクトゥル, 希西 張

    大阪大学国際教育交流センター研究論集 多文化社会と留学生交流 No. 27 p. 95-102 2023年3月31日 研究論文(大学,研究機関等紀要)

    出版者・発行元:多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集
  14. ポストコロナ時代における横連携強化型国際交流活動の展開 : 多様な文化・言語圏からの留学生リクルートを促進する大阪大学バーチャル大学ツアーの実施

    Xixi Zhang, アリウナ エンクトゥル, Ming Li, 歳惠 甲斐, 均 久田, クレメン アンカウィジャヤ

    大阪大学高等教育研究 Vol. 11 p. 29-35 2023年3月20日 研究論文(学術雑誌)

  15. Virtual Student Mobility from Students’ Perspectives: Case study from Japan

    Ariunaa Enkhtur, Ming Li, Xixi Zhang

    Higher Education Forum Vol. 20 2023年3月 研究論文(学術雑誌)

  16. International Academic Experiences in Japan

    Ariunaa Enkhtur, Sainbayar Gundsambuu

    Academic Mobility and International Academics p. 149-164 2022年5月3日 論文集(書籍)内論文

    出版者・発行元:Emerald Publishing Limited
  17. オンラインにおける大阪大学の国際学生交流の取組み : SDGs の実践でグローバル人材育成に向けて

    明 李, アリウナ エンクトゥル, 希西 張

    大阪大学高等教育研究 Vol. 10 p. 13-20 2022年3月25日 研究論文(学術雑誌)

  18. Case Studies of Japanese Universities’ Collaborations with ASEAN, China, and Mongolia

    Ariunaa Enkhtur, Ming Li, Xixi Zhang

    Journal of Comparative & International Higher Education Vol. 13 No. 5 p. 145-163 2021年12月10日 研究論文(学術雑誌)

  19. First-Year Students’ Remote Learning Experience in Mongolia during Covid-19: A Pilot Study

    Oyundelger Enkhtur, Ariunaa Enkhtur, Sayamaa Dangaasuren

    International Conference Proceeding, "E-Learning Methodology, Technology, Evaluation, and Future Trends" 2021年11月 研究論文(国際会議プロシーディングス)

  20. Student mobility in higher education during COVID-19: A case from Japanese University

    Ariunaa Enkhtur, Ming Li, Xixi Zhang

    World Voices Nexus: The WCCES Chronicle 2021 Vol. 5 No. 1 2021年4月 研究論文(国際会議プロシーディングス)

  21. コロナ新時代における国際交流活動の展開 : 大阪大学におけるオンライン留学生リクルートの実践と課題

    希西 張, 明 李, アリウナ エンクトゥル, 真由美 石川, 裕一 小溝

    大阪大学高等教育研究 Vol. 9 p. 41-49 2021年3月31日 研究論文(学術雑誌)

  22. Perceived contributions to national development: Government-sponsored Mongolian alumni from Japan

    Enkhtur, A.

    Asian Education and Development Studies Vol. 9 No. 2 p. 217-228 2020年 研究論文(学術雑誌)

    出版者・発行元:Emerald
  23. Review of international scholarships in higher education: pathways to social change

    Ariunaa Enkhtur

    Asia Pacific Journal of Education Vol. 39 No. 4 p. 1-2 2019年10月2日 研究論文(学術雑誌)

    出版者・発行元:Informa {UK} Limited
  24. 国家発展への奨学金プログラムの影響ー日本へ留学したモンゴル人学生の所見

    エンクトゥル アリウナ

    2019年3月 学位論文(博士)

  25. Government sponsored Mongolian graduates from Japan: Perceptions of learning experience

    Ariunaa Enkhtur

    Electronic Journal of Contemporary Japanese Studies Vol. 18 No. 3 2018年12月16日 研究論文(学術雑誌)

  26. Mongolian Alumni from Japanese Graduate Schools: Applying Transformative Learning Theory to Understand the Outcome of International Education

    Enkhtur Ariunaa

    2017年5月

  27. Transformative learning model for effective study abroad programs

    Enkhtur Ariunaa

    2017年3月

  28. Mongolian alumni from Japanese graduate schools: Outcome of international education abroad

    Enkhtur Ariunaa

    2017年3月

  29. Transformative learning theory and its application to higher education settings

    Enkhtur Ariunaa, Yamamoto Beverley

    大阪大学大学院人間科学研究科紀要 Vol. 43 p. 195-216 2017年2月 研究論文(学術雑誌)

    出版者・発行元:大阪大学大学院人間科学研究科

著書 2

  1. Novel Online Pedagogical Tool: Integration of Collaborative Online International Learning in CLIL

    Mahboubeh Rakhshandehroo, Ariunaa Enkhtur

    2024年10月

    ISBN: 9798895240021

  2. International Academic Experiences in Japan

    Ariunaa Enkhtur, Sainbayar Gundsambuu

    Emerald Publishing Limited 2022年5月

講演・口頭発表等 35

  1. ChatGPT in higher education: a scoping review of ethical implications

    Ming Li, Ariunaa Enkhtur, Fei Cheng, Beverley Anne Yamamoto

    Comparative & International Education Society (CIES) 2024 2024年3月12日

  2. Organizational and Societal Impact of Studying in Japan: STEM faculties in China and Mongolia

    Ariunaa Enkhtur, Oyundelger Enkhtur, Ming Li, Xixi Zhang, Davaajav Narantogtokh

    Comparative & International Education Society Annual Conference 2023 2024年3月12日

  3. Utilizing SDGs framework for innovative interdisciplinary (co)curricular program

    Ariunaa Enkhtur, Xixi Zhang, Ming Li

    Asia-Pacific Association for International Education (APAIE) 2024 2024年3月5日

  4. Social space perspectives in exploring SDGs curricula localization: Case study at two Japanese national and private universities

    Ariunaa Enkhtur, Mahboubeh Rakhshandehroo

    Research Institute for Higher Education (RIHE) Open Seminar 2024年2月22日

  5. Localization of SDGs Curricula in Japanese Higher Education: Comparative Study

    Ariunaa Enkhtur, Mahboubeh Rakhshandehroo

    13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia (CESA 2023) 2023年11月25日

  6. Virtual Student Mobility and Its Potentials to Promote Access to International Education

    Ariunaa Enkhtur, Ming Li, Xixi Zhang

    UKFIET The Education and Development Forum 2023年9月12日

  7. Exploring the Impact of International Scholarship in Higher Education: Mongolian Engineering Higher Education Program (MJEED)

    Ariunaa Enkhtur, Oyundelger Enkhtur, Narantogtokh Davaajav, Sainbayar Gundsambuu

    THE 12th INTERNATIONAL CONGRESS OF MONGOLISTS “PAX MONGOLICA AND HISTORICAL EXPERIENCE” 2023年8月12日

  8. Academics Without Borders: The lived experiences of international academics

    Ariunaa ENKHTUR

    2nd Interdisciplinary Scholarly Discourse Series 2022年11月2日

  9. Virtual Exchange Mobility to Promote Partnership Overseas: Case study from Japanese National University

    Ariunaa Enkhtur, Ming Li, Xixi Zhang

    British Association for International & Comparative Education (BAICE) Annual Conference 2022年9月15日

  10. Virtual Student Mobility from Students’ Perspectives: Case Study from Japan

    Ariunaa Enkhtur, Ming Li, Xixi Zhang

    Higher Education Research Association (HERA) 8th Annual Conference 2022年4月27日

  11. Measuring the outcome of international scholarship in higher education: Preliminary analysis on Mongolian Engineering Higher Education (MJEED) Program’s graduates

    Ariunaa ENKHTUR

    CIES 2022: Illuminating the power of idea/lism 2022年4月22日

  12. Review of Virtual Student Mobility Initiatives during Covid-19 in Asia Pacific: Preliminary results

    Ariunaa Enkhtur, Ming Li, Xixi Zhang

    4th Biennial Asia Pacific Virtual Exchange Association 2021年12月4日

  13. MJEED Program Graduates’ Contribution in Higher Education in Mongolia: Preliminary Analysis

    Ariunaa Enkhtur

    4th Annual Academic Conference of Mongolian Doctoral Students and Researchers in Japan 2021年11月23日

  14. Impact of COVID-19 pandemic on undergraduate students' remote learning experience in Mongolia

    Oyundelger Enkhtur, Ariunaa Enkhtur, Sayamaa Dangaasuren

    12th Biennial Conference of Comparative Education Society of Asia 2021年9月26日

  15. Systematic Review of Virtual Exchange in Higher Education: Diversity, Equity, and Inclusion Perspectives

    Ariunaa Enkhtur, Mahboubeh Rakhshandehroo

    Comparative International Education Society 2025年3月22日

  16. Exploring Students’ Experiences with Generative AI in Non-English Higher Education Landscape: Case Studies from Japan and Mongolia

    Ming Li, Ariunaa Enkhtur, Lilan Chen

    Comparative & International Education Society 2025年3月25日

  17. The Impact of Graduate Study in Japan to Higher Education Institutions in China: STEM Researchers’ Postgraduation Trajectory

    Xixi ZHANG, Ariunaa Enkhtur

    The Southeast Asian Conference on Education (SEACE2025) 2025年2月24日

  18. Navigating Generative AI in Higher Education: A Comparative Policy Analysis

    Qin Xie, Ming Li, Ariunaa Enkhtur

    The 5th Southeast Asian Conference on Education 2025年2月24日

  19. Comparative Analysis of Generative AI Guidelines in Leading Universities in China, Japan, and the USA

    Ming Li, Qin Xie, Ariunaa Enkhtur, Lilan Chen, Shuoyang Meng, Beverley Ann Yamamoto, Fei Cheng, Masayuki Murakami

    The Comparative Education Society of Hong Kong (CESHK) Annual Conference 2024年11月23日

  20. 赴日留学经历对中国高校研究人员及高等教育机构的影响研究——以STEM领域研究人员毕业后发展路径为中心

    中国的日本学研究与日本的中国学研究国际学术研讨会

  21. From Scholarships to Societal Impact: The Case of Mongolian STEM Researchers

    Ariunaa Enkhtur

    Science Summit UN General Assembly (UNGA79) (Mongolia Session) 2024年9月25日

  22. Potential societal biases of ChatGPT in higher education: A scoping review

    Li, M., Enkhtur, A., Yamamoto, B. A., Cheng, F., Chen, L.

    Consortium of Higher Education Researchers (CHER) Conference 2024 2024年9月5日

  23. Exploring the Impact of Studying Abroad in Japan on STEM Researchers in Mongolia and China

    Ariunaa Enkhtur, Ming Li

    Japan Comparative Education Society 60th Annual Conference June 30, 2024 Nagoya University 2024年6月30日

  24. Exploring an Effective International Higher Education Partnership Model Through Virtual Student Mobility

    Ariunaa Enkhtur, Xixi Zhang, Ming Li, Lilan Chen

    The 10th HERA Conference 2024年6月6日

  25. Enhancing International Student Recruitment and Communication through Virtual Exchange Programs

    Xixi Zhang, Ariunaa Enkhtur, Ming Li

    Asia-Pacific Association for International Education (APAIE) 2024 2024年3月7日

  26. A Distance Learning Course Based on Lateral Collaboration to Cultivate Global Competence in Students

    Xixi Zhang, Ariunaa Enkhtur

    13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia 2023年11月26日

  27. Examining Students’ Experience in International Virtual Students Exchange Programs in Japan: Case Study

    日本比較教育学会 2023年6月17日

  28. Impact of the Covid Pandemic on Asian International Students in Japan:Lessons Learned and Future Recommendations for Student Support

    Ming Li, Enkhtur Ariunaa

    Comparative & International Education Society 2023 2023年2月21日

  29. ICTの活用による留学生リクルート:大阪大学における新たな取り組みと展望

    張希西, 李明, エンクトゥル アリウナ, アンカウィジャヤ クレメン

    バーチャル大学ツアー・オンラインワークショップ:留学生のリクルート戦略を考える 2022年9月26日

  30. International Student Mobility to Japan during Covid-19 Pandemic

    Ming Li, Ariunaa Enkhtur, Xixi Zhang

    2021年9月25日

  31. Japanese higher education partnership in Asia amidst COVID-19 pandemic

    Ariunaa Enkhtur, Ming Li, Xixi Zhang

    3rd WCCES (World Council of Comparative Education Society) Symposium 2020年11月26日

  32. Government-sponsored scholarship students as agents of national development? Perspectives of Mongolian alumni from graduate schools

    Ariunaa Enkhtur

    World Educational Research Association (WERA)・Japan Educational Research Association (JERA) 2019 2019年8月8日

  33. Government Scholarship Students as Change Agents

    Enkhtur, Ariunaa

    Asian Conference on Education 2017年10月20日

  34. Transformative Learning Model for Effective Study Abroad Programs

    Enkhtur, Ariunaa

    Asia-Pacific Association of International Education Annual Conference 2017年3月22日

  35. Mongolian Alumni from Japanese Graduate Schools: Outcome of International Education abroad

    Enkhtur, Ariunaa

    Comparative and International Education Society Annual Conference 2017年3月4日

学術貢献活動 6

  1. Higher Education

    2025年 ~ 継続中

  2. International journal of educational development

    2024年 ~ 継続中

  3. Journal of Comparative and International Higher Education

    2020年 ~ 継続中

  4. Current research in environmental sustainability

    2024年 ~

  5. Asia Pacific Education Review

    2022年 ~

  6. Humanities & social sciences communications

機関リポジトリ 8

大阪大学の学術機関リポジトリ(OUKA)に掲載されているコンテンツ
  1. SDGs達成に向けた多様なステークホルダーへの啓発と意識改革 : 映像メディアを活用したESD実践報告

    Li Yan, エンクトゥル アリウナ, Zhang Xixi, 石川 真由美

    大阪大学高等教育研究 Vol. 13 p. 23-36 2025年3月20日

  2. Using Social Space Perspective to Explore SDGs Curricula Localisation: Case Study at Two Japanese National and Private Universities

    Enkhtur Ariunaa, Rakhshandehroo Mahboubeh

    Higher Education Quarterly Vol. 79 No. 1 2024年11月19日

  3. ICTによる新たな教育実践 : 大阪大学SDGs国際学生交流プログラムの開発

    李 明, エンクトゥル アリウナ, 張 希西

    多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集 Vol. 27 p. 95-102 2023年3月31日

  4. ポストコロナ時代における横連携強化型国際交流活動の展開 : 多様な文化・言語圏からの留学生リクルートを促進する大阪大学バーチャル大学ツアーの実施

    Zhang Xixi, エンクトゥル アリウナ, Li Ming, 甲斐 歳惠, 久田 均, アンカウィジャヤ クレメン

    大阪大学高等教育研究 Vol. 11 p. 29-35 2023年3月20日

  5. オンラインにおける大阪大学の国際学生交流の取組み : SDGs の実践でグローバル人材育成に向けて

    李 明, エンクトゥル アリウナ, 張 希西

    大阪大学高等教育研究 Vol. 10 p. 13-20 2022年3月25日

  6. コロナ新時代における国際交流活動の展開 : 大阪大学におけるオンライン留学生リクルートの実践と課題

    張 希西, 李 明, エンクトゥル アリウナ, 石川 真由美, 小溝 裕一

    大阪大学高等教育研究 Vol. 9 p. 41-49 2021年3月31日

  7. Transformative Learning Theory and its Application in Higher Education Settings : A Review Paper

    Enkhtur Ariunaa, Yamamoto Beverley Anne

    大阪大学大学院人間科学研究科紀要 Vol. 43 p. 193-214 2017年2月28日

  8. 国家発展への奨学金プログラムの影響ー日本へ留学したモンゴル人学生の所見

    エンクトゥル アリウナ