顔写真

PHOTO

Okamoto Sachi
岡本 紗知
Okamoto Sachi
岡本 紗知
Institute for International Initiatives Center for International Education and Exchange, Associate Professor

keyword Science Education,Microbiology

Research History 8

  1. 2019/04 - Present
    Osaka University Center for International Education and Exchange

  2. 2018/09 - Present
    大阪大学 人間科学研究科(兼任) 准教授

  3. 2017/04 - 2019/04
    Osaka University Center for International Education and Exchange

  4. 2015/07 - 2017/03
    Kyushu University

  5. 2014/04 - 2015/06
    Kyushu University

  6. 2013/09 - 2014/03
    ニューヨーク育英学園 教員

  7. 2011/09 - 2013/08
    欧州分子生物学研究所(EMBL) 博士研究員

  8. 2010/12 - 2011/08
    ブリティッシュコロンビア大学 博士研究員

Education 2

  1. University of British Columbia Microbiology and Immunology

    2003/05 - 2010/11

  2. Kyushu University Faculty of Agriculture

    1999/04 - 2003/03

Committee Memberships 7

  1. 国立教育政策研究所 「OECD-PISA2025 年調査(科学的リテラシー)」調査の枠組み及び調査問題 に関する検討委員 Government

    2022/10 - Present

  2. 日本科学教育学会 若手活性化委員会 Academic society

    2022/09 - Present

  3. 国立大学留学生指導研究協議会 地区幹事 近畿地区 Academic society

    2022/07 - Present

  4. 日本科学教育学会学会誌「科学教育研究」 編集委員 Academic society

    2020/08 - Present

  5. 国立教育政策研究所 プロジェクト研究「新たな学びの実現に向けた教育課程の在り方に関する研究」委員 Academic society

    2022/06 - 2023/03

  6. 国立教育政策研究所 「学校における教育課程編成の実証的研究」国際研究班委員(STEAM) Government

    2021/07 - 2022/03

  7. 文部科学省 平成29・30年改訂学習指導要領英訳(仮訳)に関する検討会議委員 Government

    2019/07 - 2020/03

Research Areas 1

  1. Humanities & social sciences / Science education /

Awards 1

  1. 日本科学教育学会論文賞

    日本科学教育学会 2022/09

Papers 16

  1. 研究者はどのような研究室で育つのか―大学の理系研究室を対象として―

    Vol. 48 No. 2 p. 87-106 2024/07 Research paper (scientific journal)

  2. 科学アイデンティティ研究の発展と変遷

    岡本 紗知

    科学教育研究 Vol. 48 No. 1 p. 33-51 2024/04 Research paper (scientific journal)

  3. 学業ストレスへの対処方略―「価値の切り下げ」は教科に依存するか―

    岡本 紗知

    科学教育研究 Vol. 47 No. 2 p. 214-223 2023/07 Research paper (scientific journal)

  4. 新型コロナウイルスの事例を通して「科学の本質」を学ぶ―市民が情報発信を担う時代に―

    岡本紗知

    科学教育研究 Vol. 47 No. 1 p. 50-63 2023/04 Research paper (scientific journal)

  5. How Students Define Science and Humanities: Analysis based on Theoretical Positioning

    OKAMOTO Sachi

    Journal of Science Education in Japan Vol. 44 No. 3 p. 198-207 2020

    Publisher: Japan Society for Science Education
  6. Formation Process of Stereotypical Views of the Sciences and Humanities

    OKAMOTO Sachi

    Journal of Science Education in Japan Vol. 44 No. 1 p. 14-29 2020

    Publisher: Japan Society for Science Education
  7. Do Textbooks Describe the "Nature of Science"? A Comparative Study of Biology High School Textbooks in Japan and Canada

    OKAMOTO Sachi, AOI Yoshiteru

    Journal of Science Education in Japan Vol. 43 No. 2 p. 187-204 2019

    Publisher: 一般社団法人 日本科学教育学会
  8. Targeting IS608 transposon integration to highly specific sequences by structure-based transposon engineering.

    Morero NR, Zuliani C, Kumar B, Bebel A, Okamoto S, Guynet C, Hickman AB, Chandler M, Dyda F, Barabas O

    Nucleic acids research Vol. 46 No. 8 p. 4152-4163 2018/05

  9. Do High School Biology Textbooks Promote the Retention of Scientific Literacy?: Case Studies from Japan and Canada

    OKAMOTO Sachi

    Journal of Science Education in Japan Vol. 42 No. 1 p. 3-11 2018

    Publisher: 一般社団法人 日本科学教育学会
  10. Adventures in Rhodococcus - from steroids to explosives

    Katherine C. Yam, Sachi Okamoto, Joseph N. Roberts, Lindsay D. Eltis

    CANADIAN JOURNAL OF MICROBIOLOGY Vol. 57 No. 3 p. 155-168 2011/03

  11. The biological occurrence and trafficking of cobalt

    Sachi Okamoto, Lindsay D. Eltis

    METALLOMICS Vol. 3 No. 10 p. 963-970 2011

  12. Characterization of a novel cobaltoenzyme and its metallochaperone in rhodococcus

    Sachi Okamoto

    2010/11 Doctoral thesis

  13. AnhE, a Metallochaperone Involved in the Maturation of a Cobalt-dependent Nitrile Hydratase

    Sachi Okamoto, Filip Van Petegem, Marianna A. Patrauchan, Lindsay D. Eltis

    JOURNAL OF BIOLOGICAL CHEMISTRY Vol. 285 No. 33 p. 25126-25133 2010/08 Research paper (scientific journal)

  14. Mycobacterial Cytochrome P450 125 (Cyp125) Catalyzes the Terminal Hydroxylation of C27 Steroids

    Jenna K. Capyk, Rainer Kalscheuer, Gordon R. Stewart, Jie Liu, Hyukin Kwon, Rafael Zhao, Sachi Okamoto, William R. Jacobs, Lindsay D. Eltis, William W. Mohn

    JOURNAL OF BIOLOGICAL CHEMISTRY Vol. 284 No. 51 p. 35534-35542 2009/12 Research paper (scientific journal)

  15. The Actinobacterial mce4 Locus Encodes a Steroid Transporter

    William W. Mohn, Robert van der Geize, Gordon R. Stewart, Sachi Okamoto, Jie Liu, Lubbert Dijkhuizen, Lindsay D. Eltis

    JOURNAL OF BIOLOGICAL CHEMISTRY Vol. 283 No. 51 p. 35368-35374 2008/12 Research paper (scientific journal)

  16. Purification and characterization of a novel nitrile hydratase from Rhodococcus sp. RHA1

    Sachi Okamoto, Lindsay D. Eltis

    MOLECULAR MICROBIOLOGY Vol. 65 No. 3 p. 828-838 2007/08 Research paper (scientific journal)

Misc. 2

  1. 学校における教育課程編成の実証的研究 報告書 4 諸外国の先進的な科学教育に関する基礎的研究 ~科学的探究と STEM/STEAM を中心に~

    2022/03 Internal/External technical report, pre-print, etc.

  2. Do Japanese undergraduates have a proper understanding of the Nature of Science?

    OKAMOTO Sachi

    JSSE Research Report Vol. 31 No. 4 p. 67-72 2016

    Publisher: Japan Society for Science Education

Publications 4

  1. 実務翻訳:先端テクノロジー(日英ステップ2)

    メディア総合研究所・語学教育センター 2014/04

  2. 実務翻訳:先端テクノロジー ③(分析技術)

    メディア総合研究所・語学教育センター 2014/04

  3. 実務翻訳:先端テクノロジー ②(物理・化学)

    メディア総合研究所・語学教育センター 2014/04

  4. 実務翻訳:先端テクノロジー ①(バイオテクノロジー)

    メディア総合研究所・語学教育センター 2014/04

Presentations 22

  1. 理系研究室コミュニティにおける学生の能力開発とアイデンティティ

    岡本 紗知

    広島大学高等教育研究開発センター 公開研究会 2024/02/07

  2. 文系と理系:学生による認識を理論的立場とともに考える

    岡本紗知

    日本科学教育学会 第47回年会 2023/09/19

  3. コロナ禍における「科学の本質」とメディアリテラシー

    岡本紗知

    日本科学教育学会 第46回年会 2022/09

  4. カナダにおけるSTEM/STEAM教育に関する動向調査 -学習評価や教員支援のあり方に焦点を当てて-

    岡本紗知

    日本科学教育学会 第46回年会 2022/09

  5. 学業ストレスへの対処法略と教科特異性

    岡本紗知

    日本科学教育学会第45回年会 2021/08

  6. 文系・理系とは何かー学生による定義

    岡本紗知

    日本科学教育学会第44回年会 2020/08

  7. 教科に対する苦手意識と学業ストレスの回避

    岡本紗知

    日本理科教育学会第70回全国大会 2020/08

  8. Voice in science writing: Is "objectivity" an ideal for scientific argumentation?

    Sachiko Yasuda, Sachi Okamoto

    The Applied Linguistics Conference 2019 2019/11

  9. 「文系・理系観」の形成プロセスの解明

    岡本紗知

    日本科学教育学会第43回年会 2019/08

  10. Textbooks' View of the Nature of Science

    Sachi Okamoto

    International Conference of East-Asian Association for Science Education 2018/12

  11. 「科学の本質」は教科書に記述されるか - 日本とカナダの高校生物の教科書の比較解析

    岡本紗知

    日本理科教育学会第68回全国大会 2018/08

  12. Scientific Literacy of Japanese Students - Performance and Self-Efficacy

    Sachi Okamoto

    The Asian Conference on Education 2017/10

  13. Does school education guarantee scientific literacy?: Case studies from Japan and Canada

    Sachi Okamoto

    The Asian Conference on Education & International Development 2017/03

  14. 日本の大学生は「科学の本質」を適切に理解しているか

    岡本紗知

    第4回日本科学教育学会研究会 2016/12

  15. Cobalt-containing nitrile hydratase and its cobalt trafficking

    Sachi Okamoto

    International Conference on Biological Inorganic Chemistry 2011/08

  16. A novel metallochaperone involved in the maturation of a cobalt-dependent nitrile hydrates

    Sachi Okamoto

    Metals in Biology, Gordon Research Conferences 2010/01

  17. 新規アセトニトリルヒドラターゼの代謝システム

    岡本紗知

    農芸化学学会 2009/03

  18. Characterization of novel acetonitrile catabolic system

    Sachi Okamoto

    Canadian Society for Microbiology 2008/06

  19. Characterization of a nitrile hydratase in Rhodococcus sp. RHA1

    Sachi Okamoto

    2008/02

  20. Characterization of a novel nitrile hydratase in Rhodococcus jostii RHA1

    Sachi Okamoto

    American Society for Microbiology 2007/05

  21. Characterization of novel acetonitrile hydrates

    Sachi Okamoto

    American Society for Microbiology 2006/05

  22. Proteomics analysis of acetonitrile grown RHA1

    Sachi Okamoto

    Canadian Proteomics Initiative Conference 2005/05