-
教育研究系技術職員の日本語を媒介語とする異文化間コミュニケーション能力の涵養 -大学附置研究所での研修実施とその意義-
松岡里奈
生産と技術 Vol. 77 No. 4 p. 98-101 2025/10/06 Research paper (other academic)
-
留学生等と日本語でコミュニケーションをとる技術や姿勢の習得・涵養を目指したSD研修の効果ー大学の国際化への一提案ー
松岡里奈, 植原邦佳
大学行政管理学会誌 Vol. 28 p. 78-88 2024/09
-
日本文化学系統の授業理解を支える「やさしい日本語チャットサポート」の応用可能性
松岡里奈
大阪大学日本語日本文化教育センター授業研究 No. 22 p. 43-62 2024/03 Research paper (bulletin of university, research institution)
-
A Qualitative Study of Intercultural Communication Issues among Technical Staff Supporting Research Activities in a University's Engineering and Science Research Institution.
No. 51 p. 129-154 2024/03 Research paper (scientific journal)
Publisher:
-
複言語・複文化ワークショップにおける言語マップ活動の意義と可能性―言語マップ活動が育める能力や姿勢とは
松岡里奈, 藤井瑞葉, 川合友紀子, 常見千絵
ジャーナル「移動する子どもたち」―ことばの教育を創発する No. 14 p. 31-51 2023/11 Research paper (conference, symposium, etc.)
-
大学の日本語教育実習で学ばれる資質・能力は,準拠枠としての「資質・能力」リストと どの程度一致し,何が含まれないのか
千々岩宏晃, 松岡里奈
大学日本語教員養成課程研究協議会論集 No. 20 p. 1-23 2023/03 Research paper (scientific journal)
Publisher: 大学日本語教員養成課程研究協議会
-
大学理系研究機関の教職員対象に行った日本語学習支援者養成プログラムがもたらす効果ープログラムは技術部が抱えていた問題の解決にどのように貢献したのかー
松岡里奈
日本語・日本文化 Vol. 50 p. 99-128 2023/03 Research paper (scientific journal)
-
Evaluation of a Remote Class Observation System for Japanese Language Teacher Training : Qualitative analysis of a questionnaire for teachers of the training program on the class observation side
Matsuoka Rina, Sasagawa Fumie
Vol. 50 p. 129-160 2023/03 Research paper (scientific journal)
Publisher: The Center for Japanese Language and Culture, Osaka University
-
A Study on the Factors which Influence Family Language Policy Revealed in Survey on School Choices: Why Japanese Families and Thai-Japanese Families Living in Thailand Choose Japanese Language as the Language of Schooling
Matsuoka, R, Kubo, A, Muraki, Y, Tsunemi, C, Saito, S
Journal for Children Crossing Borders No. 13 p. 162-181 2022/11/04
Publisher:
-
A Study on Factors in the Formation of a Family Language Policy: From the Narratives of the Father, Mother, and Child of the Thai-Japanese Family A Living in Thailand
No. 18 p. 48-64 2022/06 Research paper (scientific journal)
Publisher: The Japanese Society for Mother Tongue, Heritage Language and Bilingual Education (MHB)
-
Curriculum and Management Methods of the Japanese Language Learning Supporters Training Program at a Science Research Institute: Exploring Sustainable Ways of Implementation
No. 20 p. 33-50 2022/03
Publisher:
-
複数大学合同で同期型遠隔日本語授業を観察する意義ー他大学の日本語教育実習生から何を得るのかー
松岡里奈, 中谷真也
日本語・日本文化 No. 49 p. 43-70 2022/03
-
プロジェクト・ワーク型日本語教育実習で得られる実習生の気づきや学びー日本語教師【養成】段階に求められる資質・能力の検討ー
杉本香, 松岡里奈
大阪大谷大学紀要 No. 56 p. 115-130 2022/02/20
-
A Survey of Chinese University Students Participating in Synchronous Distance Learning
Matsuoka Rina, Tachikawa Makie
No. 19 p. 27-40 2021/03 Research paper (bulletin of university, research institution)
Publisher: The Center for Japanese Language and Culture, Osaka University
-
An Attempt at Japanese Language Teacher Training by Means of Collaborative Learning and Remote Classroom Observation
No. 19 p. 41-62 2021/03 Research paper (bulletin of university, research institution)
-
日本語教育実習生見学用授業に学習者役で参加した大学院留学生の気づきと学びに関する一考察
松岡里奈
日本語・日本文化 No. 48 p. 73-96 2021/02 Research paper (bulletin of university, research institution)
Publisher: 大阪大学日本語日本文化教育センター
-
留学生に対する教育支援活動を通したTA・TFの成長ー大学院生の役割意識と学びの観点からー
小森万里, 岩井茂樹, 髙井美穂, 岩井康雄, 五之治昌比呂, 立川真紀絵, 藤平愛美, 松岡里奈, 水野亜紀子
大阪大学日本語日本文化教育センター授業研究 No. 18 p. 1-19 2020/03
Publisher: 大阪大学日本語日本文化教育センター
-
A New Phase of Remote Classroom Observations in Japanese Language Teacher Training: Attempting to Double as Instructor and Commentator
p. 124-134 2020/03
Publisher:
-
日本にルーツを持つ学生の日本語学習の意味に関する一考察-タイの日本人学校を卒業した学生の事例-
松岡里奈
日本研究論集 No. 17 p. 71-88 2018/04
Publisher: チュラーロンコーン大学・大阪大学
-
Motivation in learning Japanese of Undergraduate students at Thai-Nichi Institute of Technology.
Rina MATSUOKA, Bundit Anuyahong
Proceedings of IC-HUSO 2017. p. 161-173 2017/11/02 Research paper (international conference proceedings)
Publisher: 13th International Conference on Humanities & Social Science 2017.
-
A Case Study on the Self-Development Process of a Thai Youth with Japanese
Matsuoka rina
No. 26 p. 227-238 2016/12
Publisher: Graduate School of Language and Culture, Studies in Japanese Language and Culture Osaka University